Raide-Jokeri vastaa kasvavan pääkaupunkiseudun tarpeisiin
Jälleen täysi bussi, vaikka edellinen meni vasta hetki sitten ja seuraava tulee parin minuutin kuluttua. Näin saattaa moni matkustaja ajatella nykyisen runkolinja 550:n kyydissä ruuhka-aikana.
Bussilinja on Helsingin seudun suosituin ja kärsii ylikuormituksesta. Käyttäjiä linjalla on 40 000 henkilöä arkivuorokaudessa, ja matkustajamäärien on ennustettu kasvavan yli sataan tuhanteen vuonna 2040 mennessä. Miten yli kaksinkertaista määrää käyttäjiä pystytään palvelemaan tulevaisuudessa, jos linjalla ei nykyiselläänkään ole riittävästi kapasiteettia?
Pikaraitiotiellä lisää kapasiteettia
Matkustajamäärän kasvamisen tueksi bussilinja 550:n eli Jokerin pohjalta tullaan rakentamaan pikaraitiolinja. Pikaraitiolinjan vaunuihin mahtuu 2-3 kertaa enemmän matkustajia kuin nykyisiin linjan 550 busseihin. Tärkeä huomio on myös Raide-Jokerin nopeus; tavoitteeksi on asetettu 25 km/h keskimääräinen nopeus, kun se esimerkiksi Helsingin ratikoilla on 14 km/h.
Tavoitteet Raide-Jokerilla ovat korkeat, joten miten pystytään varmistamaan, ettei matkustajan tarvitse tulevaisuudessa kokea olevansa ylikuormitetun linjan vietävinä? Tähän on otettu tueksi simulointimallit.
Matkustajamäärän kasvamisen tueksi bussilinja 550:n eli Jokerin pohjalta tullaan rakentamaan pikaraitiolinja. Pikaraitiolinjan vaunuihin mahtuu 2-3 kertaa enemmän matkustajia kuin nykyisiin linjan 550 busseihin. Tärkeä huomio on myös Raide-Jokerin nopeus; tavoitteeksi on asetettu 25 km/h keskimääräinen nopeus, kun se esimerkiksi Helsingin ratikoilla on 14 km/h.
Tavoitteet Raide-Jokerilla ovat korkeat, joten miten pystytään varmistamaan, ettei matkustajan tarvitse tulevaisuudessa kokea olevansa ylikuormitetun linjan vietävinä? Tähän on otettu tueksi simulointimallit.
Mahdollisia tulevaisuuden tilanteita simuloimalla pystytään tarkastelemaan erilaisia skenaarioita ja niiden vaikutuksia kapasiteetin riittävyyteen sekä linjan keskimääräiseen nopeuteen. Vissim- ja OpenTrack-ohjelmien avulla Raide-Jokerin ajoaikaa pystytään tutkimaan hyvin yksityiskohtaisesti, huomioiden esimerkiksi matkustajien nouseminen kyytiin ja poistuminen kyydistä sekä liikennevalojen ja muun liikenteen aiheuttamat viiveet (kuva 1). Matkustajamääriä lisäämällä tai vähentämällä voidaan simuloimalla nähdä suora vaikutus linjan ajoajassa pysäkiltä toiselle.
Raide-Jokerilinjan tarkastelujen lisäksi simulointeja on hyödynnetty Huopalahden ja Itäkeskuksen terminaalialueilla. Terminaalitarkasteluilla on saatu varmistettua suunnitelmien toimivuus sekä saatu suuntaviivoja niiden jatkojalostamiseen (kuva 2).
Raide-Jokerilinjan tarkastelujen lisäksi simulointeja on hyödynnetty Huopalahden ja Itäkeskuksen terminaalialueilla. Terminaalitarkasteluilla on saatu varmistettua suunnitelmien toimivuus sekä saatu suuntaviivoja niiden jatkojalostamiseen (kuva 2).
Tehtyjen liikennesimulointien avulla suunnitteluratkaisuja on pystytty optimoimaan ja yksityiskohtien vaikutusta kokonaisuuteen on pystytty huomioimaan. Kirjoitushetkellä linjan simulointityö on käynnissä, ja arviot linjan keskinopeudelle varmistuvat lähiaikoina.
Yleistä Raide-Jokerista
Raide-Jokeri on pikaraitiolinja, joka rakennetaan Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välille. Raitiolinjan suunnittelu toteutetaan allianssimallilla, jossa tilaaja, suunnittelijat ja urakoitsijat on integroitu yhteiseksi organisaatioksi. Ramboll Finland Oy:n lisäksi Raide-Jokerin suunnitteluryhmittymään kuuluvat Sitowise Oy ja VR Track Oy. Urakoitsijana toimivat YIT ja VR Track.
Ramboll on mukana Raide-Jokerin suunnittelussa liikenne-, liikennevalo-, katu- ja kuntatekniikka-, katuympäristö-, valaistus-, geotekniikka- sekä ratasuunnittelun, ympäristövaikutusten ja taitorakenteiden osalta. Lisäksi Ramboll on ollut mukana varikoiden rakenne-, LVI-, sähkö-, geo- ja paloteknisestä suunnittelusta sekä tietomallikoordinoinnista.
Simulointimallia on ollut rakentamassa useita eri henkilöitä Ramboll Finlandilta hankkeen eri vaiheissa. Uusimmista simuloinneista ovat vastanneet liikennesuunnittelijat Sami Iikkanen ja Kalle Syrjäläinen, joista kummallakin on usean vuoden kokemus erilaisista simuloinneista.
Tekstin kirjoittaja toimii Ramboll Finland Oy:n Älykkään kaupunkiliikenteen projektipäällikkönä, ja seuraa Raide-Jokerin suunnittelun ja toteutuksen etenemistä mielenkiinnolla.
Teksti: Anne Jokiranta
Lisätietoja:
Raide-Jokeri: http://raidejokeri.info/
Ramboll Finland Oy: https://fi.ramboll.com/
Raide-Jokeri on pikaraitiolinja, joka rakennetaan Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välille. Raitiolinjan suunnittelu toteutetaan allianssimallilla, jossa tilaaja, suunnittelijat ja urakoitsijat on integroitu yhteiseksi organisaatioksi. Ramboll Finland Oy:n lisäksi Raide-Jokerin suunnitteluryhmittymään kuuluvat Sitowise Oy ja VR Track Oy. Urakoitsijana toimivat YIT ja VR Track.
Ramboll on mukana Raide-Jokerin suunnittelussa liikenne-, liikennevalo-, katu- ja kuntatekniikka-, katuympäristö-, valaistus-, geotekniikka- sekä ratasuunnittelun, ympäristövaikutusten ja taitorakenteiden osalta. Lisäksi Ramboll on ollut mukana varikoiden rakenne-, LVI-, sähkö-, geo- ja paloteknisestä suunnittelusta sekä tietomallikoordinoinnista.
Simulointimallia on ollut rakentamassa useita eri henkilöitä Ramboll Finlandilta hankkeen eri vaiheissa. Uusimmista simuloinneista ovat vastanneet liikennesuunnittelijat Sami Iikkanen ja Kalle Syrjäläinen, joista kummallakin on usean vuoden kokemus erilaisista simuloinneista.
Tekstin kirjoittaja toimii Ramboll Finland Oy:n Älykkään kaupunkiliikenteen projektipäällikkönä, ja seuraa Raide-Jokerin suunnittelun ja toteutuksen etenemistä mielenkiinnolla.
Teksti: Anne Jokiranta
Lisätietoja:
Raide-Jokeri: http://raidejokeri.info/
Ramboll Finland Oy: https://fi.ramboll.com/
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti